Марсело Молина – най-младият хореограф, избран от Борис Ейфман във втората хореографска сесия в емблематичния Александрински театър
Талантливият мексикански танцьор Марсело Молина е на прага на реализацията на своя първи голям балетен спектакъл „Одон”, който ще бъде представен на сцената на Античния форум „Августа Траяна” на 17 август от 21.00 часа. Заедно със своята колежка от Гърция Елени Марку, Марсело Молина поставя хореографията на двуактния балет по музиката на Марк Джон МакЕнкрое и Марк Джей Салиба с многонационалната балетна трупа на Старозагорската опера. Само преди десетина дни талантливият артист и хореограф се завърна от Санкт Петербург, където бе сред четиримата хореографи във второто издание на хореографската сесия, организирана от фондация Innopraktika и Russian Seasons School заедно с Boris Eifman Dance Academy, в която различни артисти от цял свят са избрани да танцуват или да създадат нова хореография за спектакъла Global Values в известния Александрински театър. Целта и мисията на сесията са културен обмен. 4 чуждестранни хореографи и 11 чуждестранни танцьори идват в Академията, за да практикуват класически и съвременен танц. Освен това в продължение на три седмици танцьори от различни националности работят с руски хореографи, като в същото време чуждестранни хореографи поставят своята хореография със студентите от Академията. Студентите на Академията са танцьори на възраст 16-18 години, професионално обучени в класически и съвременен танц. Тази година участваха 16 студенти от Академията и двама професионални артисти от балетния театър „Борис Ейфман“.
Солистът на Балета на Старозагорската опера Марсело Молина бе сред избраните четирима хореографи тази година и ето какво разказва талантливият танцьор веднага след завръщането си от Русия: „Кандидатствах като хореограф. Условията за кандидатстване включваха изпращане на биография, актуално хореографско портфолио и предложение за произведението, което ще бъде създадено. Имаше само 4 свободни места за хореографи, а са изпратени над 200 кандидатури. Самият Борис Ейфман отговаря за избора на четиримата хореографи и след пет селекционни кръга ми беше предложено място с други трима хореографи от САЩ, Италия и Македония. Бях най-младият избран хореограф от четиримата.
Хореографията, която създадох, се нарича „Out-fit“ – неокласическа пиеса, която говори за ролята и социалното значение на дрехите в съвременното общество. С използването на стелажи за дрехи и цветни облекла исках да покажа и да поставя под въпрос начина на мислене, стереотипите и вярванията, които решаваме да „носим“ в днешно време. Използвайки дрехите като метафора, петима млади и талантливи танцьори успяха да изобразят грациозно моята визия и да предадат на публиката тези тревоги по свеж, забавен и носталгичен начин. Публиката оцени и аплодира различния и ярък подход, намери го за наистина завладяващ, интересен и нов, нещо, което не са виждали досега.
Премиерата беше на 24 юли 2022 г. в голямата зала на Александринския театър в Санкт Петербург. Беше чест да споделя вечерта с толкова талантливи и брилянтни артисти, както и с изключителната балетна трупа на Борис Ейфман като част от програмата. Това преживяване ми помогна да науча много за това как великите артисти работят, развиват се и творят. Споделянето на много опит и мисли с артисти от Европа, Азия, Африка, Латинска Америка и Русия разшири моята креативност и професионални умения. Тръгнах си с удовлетворението от топлото гостоприемство и високото ниво на професионализъм, а реализацията на моя проект беше за мен пълноценно преживян растеж.
Организаторите, ръководителите и Борис Ейфман бяха доволни от резултата, който всички ние постигнахме на сцената и бяха положени основите на бъдещи проекти и връзки. След такъв съзидателен опит мога само да съм благодарен и да приложа на практика всичко, което съм научил в бъдещи възможности.
Сега имам премиера на „Одон“, двуактен балет с оркестър на живо с Държавна опера- Стара Загора и ми предстои пътуване до Холандия, където ще правя хореографии за Кралската консерватория в Хага. Тези проекти са изключително важни и вълнуващи за развитието на моята кариера.
Благодарен съм за подкрепата, която Бог, моето семейство, приятели и колеги ми дадоха. Специално благодаря за подкрепата на Силвия Томова, на Държавна опера-Стара Загора, за да мога да развия и утвърдя своите танцови и хореографски таланти”.