Около 300 млн. лв. от бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за тази година ще могат да се ползват като буфер за финансиране на общински проекти и за модернизация на ВиК мрежите в населени места с под 10 000 жители, които нямат достъп до еврофинансиране. Това обяви вицепремиерът Гроздан Караджов пред народните представители в Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.
Вицепремиерът уточни, че сумата е предвидена за строителството на големи пътни обекти като магистрала „Струма“ в Кресненското дефиле, АМ „Русе- Велико Търново“, връзката на Южната дъга на София към АМ „Струма“ и др., но тъй като нужда от плащания за тях ще има в края на годината, средствата могат да се насочат към общините, а след това да се възстановят с актуализацията на държавния бюджет през месец юни. На този етап се предвижда около 80 млн. лв. от сумата да бъде насочена за подобряване на водоснабдяването на малките населени места, стана ясно от думите на министър Караджов. Той допълни, че вече са водени разговори с Националното сдружение на общините в Република България, които ще подават проектите в МРРБ. Важно условие е за тях да има издадено разрешение за строеж или такова да бъде издадено до един месец от кандидатстването. Приоритетно ще се финансират дейности, които нямат възможност да получат европейско финансиране, носят висока добавена стойност и са подадени от малки общини в по-слабо развити региони.
Министър Караджов напомни, че от десетилетия регионалното министерство разполага с механизъм за финансиране на общински проекти, но в по-малки обеми. „Ще ползваме структурата на министерството. Ще се съблюдават различни критерии, като всеки подаден проект ще мине през „ситото“ на администрацията за обективна оценка без политическа или партийна шапка“, посочи вицепремиерът. Той отбеляза, че още преди обявяване на инициативата в МРРБ са подадени общински проекти за над 60 млн. лв. в областта на благоустрояването – предимно за пътища и водоснабдяване.
Министър Караджов съобщи, че до две седмици се надява да бъде „разплетен възелът“ с натрупаните задължения към фирмите за текущ ремонт и поддържане на републиканските пътища през миналата година. Заради възложени дейности от предишни правителства без осигурено финансиране са натрупани дългове от над 2 млрд. лв. Очаква се да бъде предложен механизъм за разплащане, за да може да стартират новите обществени поръчки за избор на изпълнители за поддръжка на републиканските пътища. Документите са готови и предстои АПИ да обяви 36 поръчки за поддръжка на пътища, знаци, мантинели и маркировка.
България разполага с една от най-добрите тол системи в света. Софтуерното решение и начинът, по който е построена българската тол система, са водещи в Европа. Има обаче недостатъци по отношение на правоприлагането, които решаваме бързо, коментира в отговор на депутатски въпрос министър Караджов. Той отбеляза, че в момента тече ревизия на средствата – проверява се детайлно колко са събрани и къде отиват. Разширяването на обхвата на тол системата с пътищата от втори клас е в плана на министерството, потвърди министърът и допълни, че така ще се удвои общата сума на километрите, обхванати от тол системата. Министърът потвърди, че това решение ще бъде взето в диалог с превозвачите. В момента масово товарните превозни средства ползват по-ниския клас пътища, за да заобикалят платените магистрали и първи клас шосета, с което се нарушават принципа на ЕС замърсителят плащат. По темата за нормативните промени във връзка с глобите по тол системата заради сгрешена винетка, министърът каза, че има законодателна промяна, която е подложена на предварително съгласуване в Министерския съвет. То ще отнеме около две седмици. След това се очаква правителството да вземе официално решение, което да се предложи на Народното събрание. Подобен проблем има и при тежкотоварните автомобили, за който може да се намери софтуерно решение.