РЕДАКЦИЯ: 0888 955 105 | Последвайте ни във Facebook

"Вълшебната флейта" на 15 февруари в Операта

Публикувано на:

На 15 февруари в 19:00 часа на сцената на Държавна опера-Стара Загора е концертното изпълнение на операта „Вълшебната флейта“ от В.А.Моцарт. Солисти са Евгений Арабаджиев, Николай Моцов, Игнат Желев, Дилян Близнаков, Игнат Желев, Симона Кодева, Емилия Иванова, Васо Параскева, Емилия Джурова, Петя Петрова, Иван Кабамитов, Яница Нешева, Стоян Буюклиев, Биляна Славова , Мериам Шамс. Участват Хор и оркестър на Държавна опера-Стара Загора. Диригенти са участници в Международния майсторски клас с водещ диригент Диян Савич, който се провежда тези две седмици в Операта.

История на създаването

„Вълшебната флейта” е последната опера на Моцарт. Писана е в годината на неговата смърт – 1791. Операта е в две действия, в популярната по онова време форма зигшпил, която включва едновременно говорни диалози и пеене. Създадена е по либретото на Емануел Шиканедер – известен за времето си актьор, режисьор, автор на пиеси, импресарио, както и извънреден ценител на таланта на Волфганг Амадеус. Още щом става директор на прочутия виенски театър „Ан дер Вин”, Шиканедер възлага на композитора да напише опера върху негово либрето. За сюжет избира приказната поема „Лулу, или Вълшебната флейта” от книгата на Виланд „Джинистан”.  Моцарт е ентусиазиран – не само че отдавна мечтае да напише опера върху немски текст, а от „Отвличане от сарая” това все не му се удава, но е и много доволен от либретото – не само защото е на немски, а и понеже в него присъства всичко, което тогавашната публика харесва: приказен сюжет с чести смени на лирични и комични сцени, епизоди, наситени със символизъм, тайнствени обреди…

„Вълшебната флейта” е известна със съдържащата се в нея емблематична за масонството семантика (и Моцарт, и Шиканедер са членове на Масонската ложа). Творбата е вдъхновена също от философията на Просвещението и може да бъде разглеждана като алегория, проповядваща просвещенския абсолютизъм. Царицата на нощта персонифицира диаболична форма форма на обскурантизма или, според някои интерпретатори, съвременния Римски католицизъм. Нейният антагонист Зарастро пък символизира просвещенският суверен, който управлява, воден от принципи, базиращи се на разума, мъдростта и природата. Историята сама по себе си представлява портрет на пътя, който човечеството изминава в търсене на познанието: от хаоса, през суеверието, до разума по метода на пробата (Тамино) и грешката (Папагено), като крайната цел е да се превърне „Земята – във небесно царство, а смъртните – в богоподобни” (този куплет се повтаря във финала и на двете действия).

Въпреки създадените от новия текст затруднения, Моцарт работи с хъс и увлечение и успява да завърши операта през септември 1791. Премиерата е на 30 септември в извънградския „Фрайхаус театер”. Стотното изпълнение на „Вълшебната флейта” е през ноември 1792 година. За зла участ, Моцарт не успява да стане свидетел на това важно събитие, тъй като, след кратко боледуване, умира няколко месеца по-рано – на 5 декември 1791, ненанвършил 36 години.

От премиерата си до днес, „Вълшебната флейта” е между най-обичаните и най-често изпълнявани произведения във всички световни оперни театри.

Вижте още