Министърът на образованието предлага 9 неучебни дни за учениците
Министърът на образованието Николай Денков подкрепя възможността учениците да имат по-дълга ваканция, която съвпада с междусрочната и случаите на COVID. Предложението е за 9 неучебни дни - от 29 януари /събота/ до 6 февруари /неделя/. Решението обаче трябва да бъде взето от Отрасловия съвет в МОН. Заседанието ще се проведе този петък.
Днес министър Денков представи своите приоритети.
"Първият приоритет е увеличаване на обхвата деца в системата. Предвидени са средства за безплатно включване в детски градини на всички деца над 3-годишна възраст. Досега в отделни общини имаше предвидени средства за 3-годишните деца. С новия бюджет ще бъдат осигурени средства за всички деца от 3 години нагоре да бъдат освободени от такси и включени в детските градини. Така повече деца ще бъдат включени в предучилищна подготовка от най-ранна възраст, което има ключово значение за пълноценно участие в образователната система след това", заяви министърът.
Всички приоритети са базирани на една основна цел - разширяване обхвата на образованието.
По думите на министъра качеството в училищното образование зависи на първо място от квалификацията и мотивацията на преподавателите. "Ето защо ще бъдат увеличени учителските заплати, така че размерът им да надхвърля с 25 процентни пункта средното възнаграждение за страната. За първи път от 10 години, извън повишението на заплатите, ще се увеличи и стандартът за издръжка на образователните институции", допълни Денков.
Той обясни, че ще бъде създадена и тествана нова методика за оценка на добавената стойност на обучението. "Тя ще бъде използвана като основен компонент на оценката за качеството на преподаване в училищата, отчитайки техните обективни специфики, например тип населено място, образователен статус на родителите и др.", поясни министърът.
"Ще започне практическата разработка на Единна електронна платформа за образователни услуги и съдържание, т.нар. електронен образователен облак. Той ще осигури достъп на всички учители, ученици и техните родители до наличните електронни образователни ресурси, събрани на едно място", каза още Денков.
Той подчерта, че друг фокус е професионалното образование. "Целта е то да стане по-привлекателно за младите хора и да подготвя необходимите специалисти за реалните потребности на икономиката по региони в средносрочен и в дългосрочен план. Ще се работи за подобряване на материалната база най-вече със средства по Плана за възстановяване и устойчивост. Там са предвидени пари за цялостното обновяване и преоборудване на 24 професионални гимназии, които ще бъдат училища - хъбове в своите региони", изтъкна образователният министър.
По думите му ще се развиват още по-тесни връзки с бизнеса чрез привличане на преподаватели от реалното производство и инвестиции в мрежата от професионални гимназии.
"МОН поиска допълнително финансиране за увеличен план-прием в паралелките за дуално обучение, както и в тези по защитени професии и професии с недостиг на пазара на труда", допълни Денков.
Предвиждат се и сериозни инвестиции за значително обогатяване на извънкласните дейности. МОН е поискало в държавния бюджет за тази година да бъдат включени допълнителни средства за ремонт на физкултурни салони и спортни площадки.
Повишаването на качеството на висшето образование зависи от квалификацията на преподавателите. Подготвя се серия от мерки за гарантиране на високо ниво на тяхната подготовка.
снимка: Дарик