За два дни Стара Загора стана столица на зеленото образование
Водородни коли, еко-дронове, роботи за почистване на реки и уникални иновации в образованието бяха представени на Втората научно-практическа конференция „Зелено образование за устойчиво бъдеще“, която събра в Стара Загора над 140 участници от цялата страна на 17 и 18 ноември. Двудневният форум обедини учители, ученици, университетски преподаватели и експерти от над 15 града. Конференцията бе организирана от Агенция за регионално икономическо развитие – Стара Загора, „Коалиция Образование за климата – Национална група България“, Синдикат на българските учители, Информационен център Европа Директно – Стара Загора, Европейски цифров иновационен хъб „Загоре“.
Как учителите вдъхновяват днешните ученици да бъдат по-осъзнати, да развиват потенциала си и да творят с мисъл за природата и екосистемите?
Как ученици от различни градове създават екологични иновации, които реално могат да променят света около нас?
Тези въпроси и много други намериха своя отговор по време на събитието. Участниците – учители и ученици, споделиха над 50 проекта и случаи от практиката.
„Днес живеем във време, в което природата и технологиите си подават ръка за първи път от много време насам. Светът се променя с темпо, което никой от нас и никое училище не може да игнорира“, каза при откриването модераторът на форума и изпълнителен директор на Агенция за регионално икономическо развитие - Стара Загора д-р Румяна Грозева. Тя посочи, че когато се говори за зелено образование се говори за грижа, отговорност и разбиране на връзките между човека и природата.
„Без екология няма образование. Само образованите, знаещите можещите хора могат да се грижат за това природата да бъде чиста“, каза председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева, която бе гост на конференцията.
От детските градини до водородните коли – зелените идеи нямат възраст
Програмата предложи истински „прозорец“ към случващото се в българските училища. Учители от различни етапи на образование споделиха своите най-успешни методи – от възпитаване на екологични навици още в детската градина, до иновативни гимназиални проекти, разглеждащи климатичните промени, устойчивото земеделие, кръговата икономика или въглеродните емисии от хранителните доставки.
Докладите показаха, че устойчивото образование у нас вече не се ограничава до кампания за разделно събиране на отпадъци. То включва:
- интегриране на зелени практики в изкуството, дизайна и технологиите;
- био- и зеленчукови градини като образователен инструмент в детските градини.
- интердисциплинарни модели за работа по климатични теми;
- изследвания и експерименти, водени от самите ученици;
- енергийни проекти и анализ на природни ресурси;
Участниците демонстрираха, че когато идеите са реални и приложими, учениците се превръщат в активни откриватели – а не в пасивни слушатели.
Ученици, които вдъхновяват: роботи, дронове и климатични решения
Тийнейджъри от различни градове представиха впечатляващи разработки:
- роботизирана система за почистване на речна долина, разработена от ПГМЕТ Ген. Иван Бъчваров, гр. Севлиево;
- захранвани от водород мини автомобили, разработени от ученици от ПГИ „Иван Илиев“ – Благоевград;
- дрон за следене на метеорологичните показатели, разработен в ЗПГ "КЛИМЕНТ ТИМИРЯЗЕВ" – Сандански;
Иновации в образованието от ЕЦИХ „Загоре“
Въвеждането на иновации в образованието бе централна тема по време на дискусиите. На 18 ноември учителите се включиха в информационно събитие – Ideation Lab, организирано от Европейски цифров иновационен хъб „Загоре“. Те научиха повече за възможностите, които ЕЦИХ „Загоре“ предлага безвъзмездно на образователните институции в страната – обучения за учители, обучения за работа с иновативни технологии като водород, програми, разработени специално за техните нужди. Услугите на цифровия хъб са безвъзмездни за публични институции, както и за малки и средни предприятия.
По време на събитието учителите откриха как изкуственият интелект може да помага в преподаването, как да говорят за киберсигурност без страх, как да станат обучители, които вдъхновяват други учители, и как водородните технологии могат да навлязат в училищата като част от модерното зелено обучение.
Представителите на ЕЦИХ „Загоре“ споделиха и вдъхновяващ успешен опит с образователните институции – цифровият хъб успешно наема на работа ученици от ПГКНМА "Проф. Минко Балкански" в Стара Загора, които трупат опит в реална работна среда и работят като програмисти по реални проекти, изпълняване за клиенти на ЕЦИХ „Загоре“.
Вдъхновението беше осезаемо – много от участниците споделиха, че си тръгват с идеи, готови да приложат веднага в часовете си.
Учениците докоснаха Космоса
Докато учителите споделяха своите доклади, учениците се потопиха в света на науката „на живо“. Домакините от АРИР – Стара Загора им организираха богата образователна програма.
Те посетиха Астрономическа обсерватория „Юрий Гагарин“ и се докоснаха отблизо до амбициозните проекти, които се развиват в Стара Загора в тази посока.
В следобедните часове младежите се включиха в интерактивната игра „Климатична фреска“, по време на която моделираха сценарии за бъдещето на планетата – доказателство, че ученето може да бъде преживяване.
Най-добрите зелени проекти: отличия и постижения
Конференцията имаше и конкурсен характер и тричленно жури отличи проектите с най-голям принос към екологичното образование:
Детски градини: „Природата и децата“, ДГ „Пролетна дъга“, с. Маринка
Начален етап: „Еко училище“, Х ОУ „Алеко Константинов“, Перник
Прогимназиален етап: „Мисия спаси почвата“, СУ „Екзарх Антим I“, Казанлък
Гимназиален етап: „Бъдещето на водата – иновации за устойчиво бъдеще“, СУ „Бачо Киро“, Павликени
Ученически доклади: „Еко-храненето – модел за здравословно хранене и опазване на околната среда“, СУ „Иван Вазов“, Стара Загора
Макар да има само пет първи места, десетки проекти впечатлиха журито с креативност, научна стойност и реална приложимост.
Конференцията ясно показа нещо много важно: устойчивото бъдеще не е абстракция. То започва в класната стая. Събитието в Стара Загора беше силно напомняне, че българските учители и ученици имат идеи, талант и амбиция. И че когато институции, експерти и образование работят заедно, резултатът е сигурен.
