Николай Диков, секретар на Община Стара Загора: Моята голяма цел е Стара Загора да се утвърди като пример за модерна, ефективна и прозрачна администрация
Г-н Диков, с днешна дата стои ли пред Вас въпросът „Спортът или Администрацията“?
Не, разбира се! Спортът за мен е бил и остава начин на живот. Спортът ме научи да си поставям цели, да бъда част от екип, и това, че зад всеки резултат винаги стои много труд, умения и целенасочено постоянство. Администрацията е предизвикателство и етап от живота ми, през който преминавам съзнателно и отговорно.
Преди 6 месеца поехте поста секретар на Община Стара Загора с ясна визия и стратегия за развитие, които обявихте пред колегите си. Какви бяха основните Ви цели и имате ли увереността, че започнахте да ги реализирате?
Когато поех поста на секретар чувствах огромна отговорност, но и вълнение, защото знаех, че аз и екипът ми можем да направим значителна промяна. Понякога чувството за отговорност изглежда като голямо бреме, но аз вярвам, че именно в тези моменти се раждат най-големите възможности. За щастие имам силен екип и започнахме с преглед на вътрешните правила и процеси, за да оптимизираме работата. Съсредоточили сме се върху това да предоставим на хората не само улеснен достъп до услугите, но и усещане за доверие и надеждност. За шест месеца през нас са преминали повече от 26 000 преписки, което си е сериозен обем от работа. Очакванията на гражданите и досегът до администрацията очевидно нараства, а ние трябва да бъдем по-добри и адаптивни, защото Стара Загора го заслужава. Амбициран съм да покажа, че администрацията може да бъде партньор, а не пречка.
Какви конкретни ползи за гражданите на Стара Загора ще доведе актуализацията на административните услуги и как ще се подобри обслужването им?
Направихме анализ на приложимата нормативна уредба на административните услуги и процедури, режимите и съществуващите работни процеси. Изводите наложиха редица коригиращи действия, за да ги оптимизираме.
Актуализацията на документооборота ще донесе значителни ползи за гражданите на Стара Загора, като основната от тях е по-бързо и ефективно обслужване. Чрез ясно разпределение на задълженията между различните ресори, процесите по обработка на документи и решаване на преписки вече се ускоряват, но има още много за вършене.
Какви предимства предоставя моделът „Заяви-получи“ за гражданите на Стара Загора?
Моделът „Заяви-получи“ е бърза писта в административното обслужване на гражданите в Община Стара Загора при определени услуги. Той дава възможност в деня на заявяването на услугата, да се получи нужния документи директно на същото гише. Към момента сме въвели няколко такива услуги и ще продължим работа в тази посока. Пак да подчертая, че моделът значително спестява време, а процесът е бърз и удобен.
През първите месеци на вашето управление успяхте да стартирате, а и да завършите повече от 10 проекти в областта на информационните и комуникационните технологии. Кой от тях ви носи най-голямо удовлетворение и защо?
Създадохме единна страница (електронни услуги), на която са обобщени всички административни, социални и други електронни услуги, предоставяни от общината.
Внедрихме система за излъчване на заседанията на Общинския съвет с цел осигуряване на прозрачност и достъпност на работата на Общинския съвет, в т.ч. проведохме обучение със служителите от отдел ОТАООС за нейното използване.
В сътрудничество с колегите от "Опазване на обществения ред и управление при кризи внедрихме система за анонимно подаване на сигнали за наркотици drugstop.bg
Интегрирахме се в националната система BG-alert за известяване при бедствия и обучихме общински служители.
Вече са налице подобрения в мониторинга на нерегламентираното изхвърляне на отпадъци чрез технически и комуникационни средства, в т.ч. и за установяване на нерегламентирано изхвърляне на строителни отпадъци в общината.
На всеки един от проектите, по който работим, обръщаме голямо внимание, защото всички те допринасят за подобряване на живота на гражданите на Стара Загора. Но ако трябва да избера, бих посочил внедряването на дигиталната платформа Kazva.bg и създаването на единен портал за електронни услуги на сайта на община Стара Загора. Това е стъпка към промяна в начина, по който комуникираме с гражданите и предоставяме публични услуги.
Вярвам, че в работната среда се изправяте пред редица предизвикателства. В какви „стени“ се „блъскате“ и успявате ли да минете през тях?
Предизвикателствата не са малко – всяка реформа, нова идея, предложение се посрещат понякога с известен скептицизъм , в общия случай без особено основание. Старая се да разбирам това. И съм убеден, че с всяка стъпка, която правим, се приближаваме към целта, за която вече казах.
Получихте отличие за „Добри практики в новия подход в организиране работата на общинската администрация“. Как приемате наградата?
Получаването на това отличие беше изключително вълнуващо и важно като оценка за мен. То е ясен знак, че усилията на екипа ми, на цялата администрация дават резултати и се забелязват. Както и при самото връчване казах, наградата е признание за всеки един от служителите в общината, които с отдаденост работят всеки ден и вярват в новия подход за по-добра и по-прозрачна администрация.
Затова смятам за абсолютно задължително да продължим да работим по подобряването на работната среда, обективизиране на процесите в администрацията и въвеждането на нови технологии и добри практики. Важно е да пазим и балансът между професионалния и личния живот на служителите. Знам, че това ще повиши мотивацията и удовлетвореността на на всеки един човек.
Кой период от тези шест-седем месеца намирате за най-тежък?
Това са дните на юлските пожари. Пожарите с материални загуби бяха с 20 повече от тези през 2023 г. А като пожарът на 7-ми километър, северно от Стара Загора, не е имало от 2007 г. Битката с огъня беше страшна, на моменти изглеждаше загубена, но мобилизацията на сили – хора и техника обърнаха драматичната ситуация в общ успех. Отново благодаря на всички, които денонощно бяха там. Това са дни, които никога няма да забравя.
Гледате ли вече в 2025-та? Как виждате Община Стара Загора и какво бихте искали да постигнете през новата година?
Моето голямо желание е община Стара Загора да се утвърди като пример за модерна, ефективна и прозрачна администрация. Искам да видя чист и пъстър град, в който всички граждани и бизнес могат да разчитат на бързи и качествени услуги и подкрепа от администрацията. Искам да виждам процъфтяващи села и да срещам все повече млади хора.